Cadillac El DoradoPo legendi, El Dorado je mitska zemlja neviđenog bogatstva skrivena u bespućima Južne Amerike a priča o ovom području naterala je bezbrojne istraživače da zarone u dubinu prašume i započnu poduhvat posle kog se samo mali broj vratio živ i to, naravno, praznih ruku. Znajući to, postavlja se pitanje, da li postoji bolje ime za seriju Cadillac ? Оvih vrhunskih kupea i kabrioleta koji još od ranih pedesetih godina prošlog veka predstavljaju "obećanu zemlju" na automobilskoj planeti?
Ime Eldorado u nomenkalaturi Cadillaca postoji još od 1953 i u početku je predstavljalo najviši i najluksuzniji nivo opreme, da bi 1955 postalo oznaka za poseban model. Tokom istorije, pod ovim imenom, prozivedene su, u svakom pogledu, superiorne mašine i iz tog niza se nesumnjivo izdvaja model iz 1959. godine, kao ultimativna ilustracija jednog vremena, jedne industrije i jednog razmišljanja koje je danas veoma interesantno.
Tih ( 50 ih i 60 ih ) godina, američka auto industrija je bila poznata po tome da su svi proizvođači koji su držali do sebe, izbacivali nove modele svake nove automobilske sezone. To konkretno znači da se mehanika i enterijer jednog automobila nije drastično menjao po 5-6 godina ali je svake godine, karoserija bila nova i drugačijeg ( ponekad, totalno drugačijeg ) izgleda. U praksi je takav tempo, koji je danas nezamisliv, bio veoma interesantan i šarolik i omogućavao je brzu evoluciju dizajna i veliku slobodu kreiranja, imajući u vidu, da ako se publici ne dopadne izgled karoserije, već sledeće godine greška može biti ispravljena. Sa druge strane, današnjim poznavaocima je maksimalno otežan posao zbog mnoštva "lica" koje treba zapamtiti i prepoznati. Doduše, događalo se da uspele kreacije, na tržištu provedu i po 2-3 godine sa minimalnim promenama.
U takvim okolnostima, 1958. godine, počelo je stvaranje nove serije Cadillaca. Dizajneri su želeli potpuno nov izgled jer su modeli za `57 i `58 godinu suviše podsećali na jeftinije primerke drugih fabrika. Stoga je u pomoć pozvan svemoćni Harley Earl, čuveni stilski guru GM-a. Svojim uticajem stvorio je nezaboravan oblik, nesumnjivi vrhunac dizajna američih automobila pedesetih godina sa svim elementima tog stila, kontraverzne kulturne vrednosti ali definitivne gracioznosti, grandioznosti i specijalne lepote.
Serija modela za 1959. godinu predstavljena je pred sam kraj 1958. Izuzetna samouverenost Cadillaca se videla i po tome što su u startu predstavljeno čak 12 modela, odnosno sve varijante limuzina, kupea i kabrioleta. Pored potpuno novog dizajna koji je na prepad osvojio tadašnju javnost, nova linija modela je posedovala neka tehnička rešenja i opremu koja je predstavljala sam vrh automobilske tehnike onog vremena a koja i danas izaziva poštovanje. Na vrhu ponude nalazio se model Eldorado, kao kupe i kabriolet i specijalna verzija nazvana Eldorado Biaritz koja je posedovala još više luksuza. Upravo ovi modeli su najinteresntniji primerci koji u automobilskoj istoriji predstavljaju zenit, tipično američke mode hromiranih krila koja se posle ovih primeraka gasi i ustupa mesto smirenijem i elegantnijem dizajnerskom izrazu.
Javnost je bila fascinirana novim Cadillacovim modelima, pogotovo novim Eldoradom. Za početak, sama pojava automobila sa bogato hromiranom "diamond" prednjom maskom, novim panoramskim prednjim staklom i "krilima" visokim čak 97 santimetara ( najvišim u istoriji ), koja su se završavala "rocket ship" zadnjim svetlima, nikog nije ostavljala ravnodušnim. Ništa manje facninantna nisu bila ni tehnička rešenja primenjena na ovim automobilima. Naime, svi Eldorado modeli su imali, kao standardnu opremu, vazdušno ogibljenje, sedišta, prozore, krov ( kod kabrio verzija ) i brave na struju, servo kočnice i volan, Hydra-Matic, četvorostepeni automatik menjač, radio i farove za maglu. Jedine opcije koje su kupcima bile dostupne su "Autronic Eye", optički podešivač farova i er kondišn. Cena ovog, u ono vreme, najluksuznijeg seriskog kupe/kabrioleta na svetu je bila visokih 7401$ ( osnovna cena ), ubedljivo iznad konkurencije.
Ispod haube novi Cadillac je bio podjednako raskošan. Kao i svi modeli te sezone i Eldorado je imao takozvani "Q" motor, odnosno V8 od 390 k.i. ( 6,4l. ) koji je u ovom modelu razvijao 345 KS, dvadeset više od ostale "braće", zahvaljujući tri dvogrla Rochester karburatora. Porošnja, uzevši u obzir karakteristike nije bila strašna i iznosila je 17-18 l. na 100 pređenih kilometara, kombinovane vožnje i to ako je vozač opušten. U slučaju da su karburatori loše podešni a vozač agresivan, jednostavno, nije postojao dovoljno velik rezervoar.
Imajući u vidu kapitalne dimenzije automobila, odnosno dužinu od preko 5,5 metara ( reč je o karoseriji sa dvoje vrata ), širinu od nešto preko 2 metra i težinu od 2,6 tona, performanse nisu bile loše. Za sprint od 0 do 100 je bilo potrebno 10 sekundi a maksimalna brzina je bila oko 200 km/h, u ono vreme fantastični rezultati. Doduše, malo koji vlasnik se usudio da je dostigne jer su se o kočenju brinula četiri doboša koji jednostavno nisu dorasli težini i snazi ovog automobila. Međutim, tek u vožnji se primećivala prava vrednost Eldorada. Neverovatan komfor i udobnost kožnih sedišta i potpuno odsustvo potresa bez obzira na podlogu i danas fascinira. Ipak, vozač je imao određenih problema zbog velikih mrtvih uglova ( krila koja su onemogućavala potpun pogled u nazad ) ili donje ivice panoramskog stakla koja je smetala prilikom izlaska iz vozila, ali to nije uticalo na popularnost. Kao svi prošli i potonji modeli i ovaj Eldorado je napravljen za lagano krstarenje ili duge prave puteve a prilikom oštre vožnje, naginjanje ogromne karoserije, škripanje guma i proklizavanje, trebalo je shvatiti kao upozorenje.
Svi modeli Cadillaca su odlično prihvaćeni na tržištu dok je proizvodnja Eldorado verzija bila utrostručena. Da bi izašli u susret kupcima ovog prestižnog automobila, još pet novih boja karoserije ( na postojećih 15 ) i dve nove boje enterijera su postale dostupne.
Obzirom na glamuroznost kojim je Cadillac Eldorado od prednjih farova pa do vrhova "krila", odisao, ne treba da čudi što je bio omiljeni automobil svetskog jet-seta. Čak i u evropskim "patriciskim" krugovima, nenaviknutim na američka preterivanja, ovaj model je bio simbol prestiža. Među poznatim ličnostima koje su posedovale Eldorado, nalaze se Frenk Sinatra, Marilyln Monroe, Jerry Lewis i druge, uglavnom holivudske zvezde. Često se može čuti da je to bio omiljeni automobil Elvisa Presleya, ali kralj R `n` R ? a je tu celu godinu proveo u vojsci, pa je tako malo verovatno da je uživao u čarima novog `59 Eldorada.
U svakom slučaju, već krajem 1959, predstavljaju se modeli za narednu sezonu koji imaju samo blago modifikovanu prednju masku i nešto manja krila bez "rocket ship" zadnjih svetala. Osim toga, za tu sezonu Eldorado ostaje bez vazdušnog ogibljenja koje se pokazalo kao nepouzdano i još nekih tehničkih dodataka. Tržište na novu seriju reaguje samo osrednje a `59 godište počinje da se prepoznaje kao vrhunac svih Eldorado modela sa zadnjom vučom.
Zahvaljujući masovnosti američke auto industrije, ukupan broj proizvedenih primeraka je preko 16 000 komada a od toga 10 000 predstavljaju Eldorado kabrioleti, 1020 komada Eldorado biaritz kabrio, dok ostalo otpada na kupe verzije. Danas se procenjuje da je preživelo oko 25 % produkcije, što je relativno malo imajući u vidu izuzetan kvalitet izrade, najviše zbog brzog tempa izbacivanja novih modela pa su stariji automobili brzo napuštani.
Iako se očekivalo da ovaj model ostane samo momenat u istoriji Cadillaca, nesumnjiva izuzetnost i ponovna popularnost tog stila, tokom sedamdesetih i osamdesetih godina,vratila je `59 Eldorado u centar interesovanja. Osim toga, ovaj model je često korišćen u mnogim filmovima, spotovim i reklamama, pa je tako globalno prepoznatljiv. Međutim, pojava ovog modela je često korišćena kao ilustracija kiča i preterivanja, koje američkom automobilskom izrazu, kao delu sub kulture, nikad nije bilo strano. Ruku na srce, ovaj model i ima predispozicije, da bude tako kategorisan, pogotovo ako je ofarban u rozu ili neku drugu pastelnu boju koje su pedesetih bile izuzetno popularne. Pošto su najeksponiraniji primerci bili baš ružičasti, u slengu se stvorio izraz "Pink Cadillac", koji označava neukus i primitivu u automobilskom a i drugim oblicima i odnosi se baš na ovaj auto. Ipak, ovaj status je nezaslužen jer je reč o jednom definitivno lepom i estetski vrednom i interesantnom automobilu koji bio i čest prevoz mnogih državnika a baš u crnoj ili nekim konzervativnijim bojama, ` izgleda vrlo elegantno. Zbog mnogo "lica" koja ima, ovaj model se može lako zamisliti kako juri prema nekoj "rock a billy" žurci ili kako parkiran stoji ispred čuvenog "Birdland" jazz kluba, gde je svirao Miles Davis i nijedna od tih mu uloga nije strana.
Više od četrdeset godina kasnije, `59 Eldorado je i dalje izuzetna mašina. Što zbog svih glasina i priča koje ga okružuju, što zbog dizajna i snage i reputacije. Bez obzira da li volite ovakve automobile, morate ih poštovati jer, znajući sve navedeno, ovaj model ima nesumnjivu auru besmrtnosti i istaknuto mesto u automobilskoj istoriji.
Pink CadillacDimenzije jednog Cadillac-a